Tuesday, June 04, 2013

First day NM

Selasa @ 4 Jun 2013

Hari ni, offiicial saya lapor diri di department saya.
Sesi taklimat semalam ada tiga orang ditempatkan sama department tapi unit berbeza.
Dan kami tiga orang terlepas daripada induction camp tu.huu..
Saya tak kenal pun mereka, tapi sebab MMU juga,so luaskan pengaruh.

Kak Zatul terkejut sebab kami masuk unit awal.
Hahahaa... tergesa-gesa dia brief apa yang perlu kami lakukan on first day.
Sayangnya, salah seorang dari kami di South Wing, saya dan sorang lagi di North Wing.

Syukurlah juga, Allah sampaikan hajat di hati nak jumpa Kak Kamilah, semalam lagi dah jumpa.
Entah kenapa, hati ni nak sangat jumpa dia :')
Syukur.

blogger-emoticon.blogspot.com

Macam mana cakap ya?
New Media (NM).

Sesuatu yang baru bagi saya.
Totally baru!

Dipendekkan cerita, Manager saya yang interview saya terkejut saya masuk awal.
AGM saya tak ada.
So, saya di brief ringkas dan disuruh baca tentang HyypTV.

Disebabkan saya TVOS, under TVOS hanya ada dua orang sahaja,
Manager saya dan sorang lagi kakak tu.
Then saya.
Hahaha.
Memang satu unit yang sangat baru. dan TVOS ini pun masih dalam trial untuk consumers.

Tengah duk baca, dan nak tunggu waktu rehat,
saya dikerumun oleh beberapa staf NW disebabkan nama saya MIRA

Sorang ni, ada kisah silam atau kisah di sebalik nama MIRA, 
tidak benarkan saya guna nama MIRA dalam ofis.
Apakah?

"I call you Nur. When you in this office, forget about MIRA. there is no MIRA here. Only Nur"

Aku tergamam kot. Apa salah nama aku?
"Asal mana?"
"Ipoh,"
"Oh God! That MIRA also from Ipoh!"

Ok... =.='
Itu kebetulan tau.

Nak dijadikan kisah, memang saya dipanggil dengan nama NUR.
=.='

"Nur is cahaya. Ok what,"

Overall, alhamdulillah, saya cuba adapt sikit-sikit.
Jujurnya, semua staf extremely SEMPOI sampai buatkan saya takut. haha

Department saya ini jugalah department satu dunia, semua ada..
India, Malay, Chinese, Foreigner pun ada.
And English is like a must when we talk to each other.
And this reminds me of MMU.

Next, staf yang sama juga disebabkan saya duduk depan dia, he totally banyak cakap.
"You call me abang, I give you this!"
Sambil angkat  botol air nak baling. He dont like people call him Abang.

Dia lah yang banyak sembang dengan saya.
Cerita tentang TM dan NW.
Rupanya NM dibenci orang.
haha..
ramai yang kurang tidak suka dengan NW.
Sebab apa itu, biarlah rahsia.
Satu benda yang saya baru tahu. Saya ingatkan semuanya ok sahaja.
He did gave me some valuable message.
Really :)

"Why you choose here? For the sake nak dapat kerja je ke? You like entertainment?"
Hahaha..
"Nope, tak suka entertainment,"

"Well, if you love entertainment, you are in the right place. And if you want to develop your career, I truly speaking, you are in the right track, especially you are in development unit,"

"But, if you want a high pay salary, Astro is the one,"

Hahaha..
Memang jujur gila dia kongsi pengalaman dia dengan saya.
Alhamdulillah.
Walaupun saya ni jenis diam dan angguk, tapi semua cerita dalam kepala ni.

"Just wait for two weeks, I can see your true color,"

Well, lets see then.

Kerja belum dapat lagi, so far so good.
Rentak di NW seperti di Talent Management PCSB.
Well, boleh dikatakan lagi extreme?
hahaha.
So kat PCSB tu sebagai training awal lah tu.
Alhamdulillah.

First day, fikiran dah dicemari.
Tapi untunglah juga, sebab saya punyai member-member yang sama fikiran cam depa seperti bebudak bunga raya, Uddin, Fain. So..dapat bajetlah macam mana fikiran NW ni.
hahaha.

Okay lah, 
nak study sikit, esok sekurang-kurangnya ada preparation sikit.
Tekak pun dah start sakit ni.

p/s : manager yang baik+sporting. AGM pun sempoi.. bos besar NW lagilah sempoi. Alhamdulillah, hopefully stress camna pun nanti aku leh harungi dengan baik. Sebab aku tahu mesti akan stress punya! Tapi aku je yang muda kat department tu, bila panggil kakak ada yang tak suka. Bila panggil nama, terasa tak sopan.. how meh? Cam tadi.. bila dengar aku bahasakan diri "saya".. orang tu dari "aku" terus "I". haha



6 comments:

fardiyah said...

tak pasal2 orang panggil nur..hehe..

Nurul Afiqah said...

cuaknye da start keje.. u r in d new world. working world. i bet it will be totally different from student lifestyle. chaiyok2 mira, eh, nur.. :p

Cik Mira said...

@fardiyah
huhuu :D. tak pe..nama penuh pun nur amirah..hehe

@fiqah..
kan...huhu.. totally diff and yet i dah rindu zaman belajar =.='''''
chaiyok gak beb!!! huuhuuu

Ain Dzaya said...

kerja leklok taw!

Ain Dzaya said...

kerja leklok taw!

Cik Mira said...

@ain dyaza
inshaAllah. mekasih dear :D

© ~ cahayanurish ~ | Blogger Template by Enny Law