Wednesday, August 17, 2011

Aku & ...

Aku & ....

Alhamdulillah.
Satu ungkapan yang tidak terperi indah maknanya.

Macam mana dengan puasa kita?
Sudah pun masuk sesi kedua dalam bulan Ramadhan ini.
Pantas benar masa berlalu.

Saja nak menulis di kala ni.

Baru-baru ni saya ada ke klinik.. hurm..
saya benar tertarik untuk berkata sesuatu.

Anak itu ibarat kain putih, yang akan mencorakkannya adalah ibu bapa.
Atas sebab apa sebuah keluarga itu terbina?
Kasih sayang? Cinta? Paksaan?
Baikkah atau kurang baikkah sebabnya itu?

Andai katanya kurang baik, adakah nanti anak-anak akan menjadi mangsa?
hurm...

Saya lihat acap kali perkataan yang kurang baik ditujukan pada si anak.
Sambil telinga dipulas, dipukulnya beberapa kali.
"Kamu degil!!"

Bukankah kata-kata itu sebenarnya adalah doa?
Pada fahaman saya, andai juta kali disebutnya DEGIL.
Tidak mustahil anak kecil tu akan menjadi seorang yang sangat degil dan keras kepala.
Budak...apalah yang dia tahu.
Padanya..apa yang ada di sekelilingnya adalah mainan dan tempat untuk dia belajar.

Saya kasihan sebenarnya.
Mungkin ada masalah lain yang dihadapi oleh keluarga tersebut.
Mungkin emak x suka menantunya.. 
Mungkin itu atau mungkin ini...

Tapi jangan jadikan anak kecil tempat kita melepaskan geram, tempat kita untuk balas dendam.
Apa salah mereka? Mereka tak pinta pun untuk dilahirkan.

Dan yang paling penting..
ANAK ADALAH TANGGUNGJAWAB KITA.

Bila cakap tentang tanggungjawab, tak ke kita rasa takut, terasa berat.
Benda yang dipertanggungjawabkan pada kita akan ditanya satu persatu di hadapan Allah nanti.
Lantas..jawapan apa yang kita hendak berikan pada Allah akan tanggungjwab kita pada anak-anak kita nanti?

"Dia ni degil ya Allah"
"Degil..."

Muhasabah lah semula diri kita.
Sesusah dan seteruk mana pun keadaan kita, 
bila mana dikatakan tanggungjawab, 
lakukan dengan baik.

Dan lontarkanlah kata yang enak untuk didengar.
Jika acap kali apa yang dikatakan pada anak kecil itu bukannya perkataan degil.
Saya yakin, anak kecil itu pasti tidak akan keras kepala.

Terdetik dalam hati saya kasihan pada anak kecil itu juga pada keluarganya.
Semoga Allah membimbing mereka.

No comments:

© ~ cahayanurish ~ | Blogger Template by Enny Law