Followers

_Nur Amirah Ishak_

My photo
đź’«Juru bekamđź’«Penulis & penterjemahđź’«Perunding Takaful Ikhlas Berhad & Shaklee đź’«Kaki Travel (◕‿◕✿)

Wednesday, August 04, 2010

Teddy Bear

Salam.
Update pagi2 buta ni. Penangan nescafe tadi buatkan saya tak leh nak tido pula. xpe2.. cover chapter sikit.

Owh ya.. seperti saya update status kat FB, tentang teddy bear. Begini ceritanya.. Satu hari tu, saya dengar ceramah Ustaz Kazim. Katanya...pada yang telah baligh diharamkan @ tidak dibenarkan syara' bermain dengan anak patung. Anak patung asal tujuannya adalah untuk kanak2, untuk proses belajar mereka. 

Saya yang dengar first ni terkejut juga. Hantarlah mesej pada kawan2 baik saya.. 
Dan ini respon mereka..sekadar perkongsian..
[sy menggunakan bahasa ringkas [sms] maaf. sama seperti yg dihantar pd saya]

Aida Jihu : 
baru saya teringat..pasal tu mmg...ustaz sy pernah cite dulu..malaikat x masuk kalau ada benda tu..pernah dlu ustaz kt sekolah bakar semua teddy bear bdak2 asrama aspuri...bru terigt pasl tu..

Faain YTM :
Aku ada baca artikel last week kt paper, lupe pula nak simpan, bear atau gambar hdup yg dilukis, cth gmbar ko ada yg dilukis, xleh...sbbnya, bear tu cukup sifat, ada 1 kisah malaikat Jibril nak masuk rumah Nabi, tp ada 1 langsir gambar bear, malaikat suruh Nabi jadikan langsir itu sebagai alas kaki kalau x silap... konklusinya, brg yg cukup sifatnya xleh...tp ada sebabnya boleh, kalau x silap tujuan main boleh, kalau hiasan tak boleh (ak x bape ingat)

Aizuddin :
Aku dah cari, mmg jumpa dalil2 yg harus, bg ada ank patung tp tu untuk kanak2 je, utk semua peringkat umur xde la plak..sumber ni kukuh la gk, hadis sahih, dalam buku karya yusuf al-khaldawi..gmbar2 poster berbentuk haiwan n orang pun xleh sebenarnya.
[ si uddin ada bg link..]

Nununadiah :
Ak belek2 kt forum halaqah...n de yg bg komen berdasarkan rujukan dlam buku halal n haram dr yusuf qardawi...Patung utk tujuan permainan bg kanak2 dibolehkan...medium untuk mendidik@bg sifat keperempuanan... patung yang lengkap sifat menyamai hidupan asal x boleh.

Antara respon daripada kawan2 saya.

Pastu tanya Ustaz Fahim.
Katanya haram. Teddy bear untuk kanak2.. tujuan untuk belajar.
Kata ustaz lagi..kalau nak peluk.. kahwin je. [apa2 je ustaz ni]

So... konklusi kat sini, x dibenarkan. Even benda ni kecil..tapi takut impaknya besar. Andai ada pendapat lagi..sila kemukakan..namun sya akan ambil pendapat yang ada di atas.

Andai sesiapa ada dalil untuk dikemukakan..amatlah dialukan..kerna saya juga masih mencari sebenarnya.

Inisiatif : 
1. Bakar patung
2.Berikan pada anak sedara ke.. sape2 yang ada ank kecil
3. Berikan pada non-muslim

Pilihan di tangan anda

Owh ye...
Andai ada siapa2 kawan yg non-muslim yg GILA KOREA juga..
kalau nak poster2 band leh minta kt saya. Bukanlah saya ada banyak..tapi stakat satu dua tu ada lah..
Kalau xde..sy buat pembalut buku je nanti ^^,


0 comments:

 

~ cahayanurish ~ Template by Ipietoon Cute Blog Design