Followers

_Nur Amirah Ishak_

My photo
đź’«Juru bekamđź’«Penulis & penterjemahđź’«Perunding Takaful Ikhlas Berhad & Shaklee đź’«Kaki Travel (◕‿◕✿)

Thursday, January 22, 2009

Jalan-jalan

Kerja saya selain tak duduk di rumah..saya akan berjalan. Ke hulu ke hilir.. sama ada saya ikut parents..tak pun saya drive sendiri.. ^_^

Al-maklumlah, akak dh nk wat majlis..memang agak sibuk sedikit.
Saya ada satu kisah...kisah ni adalah kisah benar barangkali...erm...sebagai pengajaran pada semua juga pada saya...

"Mari-mari, derma untuk Gaza," Juliana memerhati gelagat dua orang lelaki yang sudah berusia membawa tabung derma sambil tersenyum memandang dirinya.

"Adik, mahu derma. Kasihanilah mereka. Derma seikhlas yang boleh untuk membantu mereka,"
Juliana pantas mengeluarkan sekeping duit lima ringgit lalu memasukkan ke dalam tabung tersebut.

"Terima kasih adik," Juliana membalas dengan senyuman.

"Mat! Mat!" Juliana tertarik untuk terus berdiri sambil memerhati seorang pak cik menghulurkan wang sepuluh ringgit kepada pak cik yang membawa tabung derma tersebut.

"Ini hah, aku nak derma!" pak cik tu terus menghulurkan duit sepuluh ringgit.

"Itu dia. Ini bekas polis ini. Pangkat besar ni. Terima kasih derma,"

"Huh, tak pe2..."

Juliana memerhati sahaja gelagat mereka. Lalu dia mengeluh......

Cerita cam budak kecik...kan?? tapi itulah realitinya. Aku pangkat besar. Ini aku nk derma ni! Ambillah..nanti kata aku sombong!! Cepat, tangkap gambar aku..banyak aku derma ni, bukan semua orang derma macam aku.

Apa yang kita lakukan adalah bergantung pada niat kita. Jika kita niat nk nama, nama lah kita dapat. Jika kita niat nak glamor..jangan risau...populariti kita akan dapat.

Satu kita dermakan, Allah akan gandakan nilai kita derma tersebut. Tapi kalau kerana duniawi kita niatkan...itu sahajalah yang kita dapat. Juliana tadi tak tahu nak buat konklusi apa pada pak cik tadi. Kasihan dia melihatnya. Niatnya baik, tapi tidak kena pada tempatnya.

Jadi, betulkan balik niat kita, jangan biarkan orang membuat persepsi yang kurang baik tentang kita meskipun niat kita baik. Ikhlaskan diri meskipun ikhlas itu hanya Allah yang mampu mengukurnya. Memberilah kita (derma) sehinggakan tangan kiri kita tak tahu apa yang kita berikan.

Syaitan takut akan 'ikhlas'..jadi..didiklah diri kita dengan sifat keikhlasan...

4 comments:

Syazwani Aimi Bt Sabri said...

Mira..
Bila walimah kakak mira?
Kakak no berapa nie?

Sampaikan salam dan ucapan Taniah akak kepada kakak mira na..=)

Kem salam kat keluarga skali.. ;-)

Akak doakan agar semua urusan Mira dan keluarga Mira dipermudahkan oleh Allah SWT....

InsyaAllah... ^ ^

..: nurish :.. said...

syukran akak...

ni akak mira yg dulu tu la...dulu tu dia akad nikah, majlis buat kemudian. Ni majlis untuk dia la...

erm...hujung tahun nie akak mira lagi sorang...wah....^_^ hehe

jemputle datang..hehe

Syazwani Aimi Bt Sabri said...

owh...ya kah??
hehehe... =D
InsyaAllah ya Mira...
Akak xleh nak janji...
Sebab akak dah praktikal...

Jika berkesempatan,
Akak mai na... =)

Apa2pun akak doakan agaq semua nya berjalan lancar oleh Allah SWT...

P/S:terima kasih diatas lagu MIRWANA tu ya... ;-)

..: nurish :.. said...

thx akak..

erm..akak praktikal kt ne

 

~ cahayanurish ~ Template by Ipietoon Cute Blog Design