Followers

_Nur Amirah Ishak_

My photo
đź’«Juru bekamđź’«Penulis & penterjemahđź’«Perunding Takaful Ikhlas Berhad & Shaklee đź’«Kaki Travel (◕‿◕✿)

Tuesday, November 18, 2008

....

....

Totally, memang tak ada tajuk untuk posting kali ini.
Saje-saje nak menulis setelah menamatkan kelas untuk hari ini.
Malam ni ada ceramah, jemput-jemputlah datang, yang semalamnya pun best, amat best...
Mungkin pada posting yang lain kot saya akan cerita lebih mendalam lagi...

Hari ni memang tak bermaya sungguh...the common reason that i can give is that... NOT ENOUGH SLEEP... it was my fault actually, willing to sleep at 3 am....

The only thing that i want to do is...SLEEP...

Alhamdulillah, dapat lah berehat sikit...bak kata orang putih..take a nap... sebelum menghadirkan diri ke kelas yang terakhir untuk hari ni. Pembelajaran untuk hari ini buat subjek English memang interesting. Dan buat pertama kalinya untuk hari ini, saya tak rasa mengantuk dah.. Barulah saya sedar, yang member-member di sekeliling saya ramai rupanya, and, i'm not alone.

Mengapa eh tetiba cakap camtu? Sebab semalamkah??? Mungkin.....
Tiap-tiap hari, akan ada seseorang bertanyakan khabar saya, malah dia akan bertanyakan khabar semua manusia dalam kelas kami. He is such a nice guy. Saya lihat, dan saya memerhati (memang itu feveret saya...memerhati...), adakah dia selalunya happy go lucky sahaja. Selalu bertanyakan masalah yang dihadapi oleh kawan-kawan sekelilingnya, mahu mereka berkongsi dengannya, tapi, dia tiada masalahkah?

Rambut sama hitam pada azalinya (sekarangkan dah warna-warni), tapi hati lain-lain. Dan tiada sesiapa pun yang tahu isi hati orang lain, melainkan dirinya sendiri. Orang yang dapat memelihara hatinya, menjaganya, mendidiknya adalah orang yang berjaya. Kerana, segalanya bermula dari hati...niat....

Rasulullah juga pernah bersabda...Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging, jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.

Jadi, motifnya saya menulis ini, adalah untuk meluahkan apa yang saya duk perhati sepanjang hari ini...dan hasilnya....saya dapat lesson from that guy... biar sesusah mana pun kita, tunjukkanlah pada dunia yang kita tidak susah.. sesedih mana pun kita..tunjukkan pada mereka yang kita sentiasa boleh tersenyum. Ya, memang payah nak lakukannya...tapi, itu hanya perumpamaan....ambillah yang tersirat.

Lesson yang kedua, kehidupan ini memberikan kita pengalaman. Susah payah, suka gembira nya kita mengharungi hari-hari yang kita lalui adalah untuk mendidik dan mematangkan diri kita sebenarnya. Cara kita bergaul, dengan siapa kita berkawan pula menunjukkan sejauh mana kita prihatin akan diri kita.

Dan sehingga ke hari ini..saya masih ingat...Dunia adalah penjara bagi orang mukmin..


2 comments:

aini mardhiyah said...

hadapi penjara dunia dengan kebersamaan Ilahi

dindingkan diri dari segala penyakit2 dunia

ikhlaskan hati
demi menghadapi
segala apa yang menanti
di masa kelak nanti ..

..: nurish :.. said...

insyaAllah, syukran akak,
byk yg sy pelajari spjg sy berada d melaka ni,
dan mmg ertinya hidup utk belajar.

~nti leh mkn sama2 lg.....~ hehehe

 

~ cahayanurish ~ Template by Ipietoon Cute Blog Design